dijous, 12 de març de 2009

Pla de Bolonya. Què fem del caldo?

En els darrers mesos, estem assistint a moltes mobilitzacions al si de la comunitat universitària, front al que s´anomena Pla de Bolonya o Espai Europeu d´Educació Superior. Un pla que sembla que començarà a aplicar-se el curs següent a moltes universitats. Pareix ser que davant la imminència, molts grups d´estudiants, acompanyats de mestres han decidit mobilitzar-se per tal d´aturar aquest procés. No sé si massa tard ja. Personalment, i com segurament denote el meu text, em trobe un tant mancat d´informació; per tant acull els arguments de l´Assemblea d´Estudiants amb molta simpatia i solidaritat, però també amb molta prudència. Primàriament, i sense haver aprofundit com cal en l´afer, em sembla molt correcte i ben argumentat tot el que diuen. I els recolze.

D´altra banda, a voltes percep solament un recurs al discurs del "no a", discurs que, analitzat purament des de l´àmbit polític, ha sigut criticat des del valencianisme com a poc constructiu, en referència a les seues últimes aliances. I és que tornant a l´àmbit educatiu, encara continue esperant que des de l´Assamblea d´estudiants o d´altres punts de vista em concreten (sense expressions genèriques i un tant abstractes en alguns casos) clarament quin és el model d´universitat que volen i no sols el que no volen. Segur que algú ho farà. I jo encantat de sentir-lo. Els estudiants que probablement acabem abans de la implantació total del nou Pla, tampoc podem aferrar-nos a l´actitut certament egoista i individual, de fer-nos els arreus. A mi, per plaer i major coneixement, m´agradaria estudiar altres carreres en el futur, per tant m´ho he acabat prenent com a part directament afectada.

Hui és un dia de vaga. A les 11:30 hi ha una concentració on pareix que acudirà molta gent. Malgrat totes les meues contradiccions internes, hi assistiré per continuar informant-me, però també perquè sempre queda eixe petit morbo d´estar present en tots els llocs on hi haja gresca i agitació. Un sentiment un poc primari, però intrínsecament jovenívol. Perquè no dir-ho.

M´agradaria, que si algú es passara per ací, en diguera la seua. L´altre dia em van donar una fulleta amb arguments i sol·licituds que m´agradaria reproduir en part i amb els que superficialment, parcialment i amb reserves, estic d´acord. Ho deixe caure:

- Es diu que Bolonya no és solament una reforma pedagògica, sinó un pretext per a privatitzar la Universitat i posar tota l´educació al servei de les empreses i d´un mercat inestable i canviant.

- No s´oposen a una reforma acadèmica i pedagògica necessaria, ni tampoc a la mobilitat europea i l´homologació de títols a nivell europeu.

- Es qüestionen el finançament de la reforma universitaria provinent de fons públics, sobretot atenent al deute espectacular de la Generalitat Valenciana (891 milions d´euros).

- Discutixen també el sistema de graus (4 anys)/postgraus (opcional, 2 anys), en el sentit de que l´accés al postgrau resultarà caríssim (per això la mercantilització de l´educació) provocant consegüentment, una "elitització.

- En relació amb el punt anterior, s´establixen una serie de beques/prèstec, que ja no són a fons perdut, sinó que s´obliga a retornar els diners prestats, hipotecant segons diuen, als joves sols pel fet de tindre una formació universitària. No estan convençuts de que realment el interés percentual alhora de tornar aquestes "ajudes" siga realment de zero.

-Denuncien (i amb molta raó) la manca d´informació i participació dels estudiants en aquest procés des d´algunes institucions com la direcció i el Consell d´Alumnes de la nostra Universitat alacantina.

- Critiquen també que la Universitat i els estudiants sobrevisquen en base a criteris de rentabilitat econòmica, competitivitat i que siga gestionada com una empresa. La privatització de l´ensenyament. Així diuen, l´educació és un dret (no un luxe) dels ciutadans i el poder adquisitiu no ha de poder ser un impediment per a accedir a la formació que desitgem.

- Alerten també d´una dinàmica privatitzadora a la Unió Europea de serveis públics (recordant la Directiva Bolkestein, aquella de les 65 hores setmanals, crec recordar).

Per tant, des d´aquest moviment d´estudiants es demana la paralització del procés per a iniciar un procés valoratiu, d´opinió crítica, de major informació sobre aquesta reforma universitària, un altre debat públic i accessible, i per últim un referèndum vinculantentre tota la comunitat universitària. Acaben cridant a tothom per a reivindicar una reforma educativa universitària sense privatització ni mercantilització de la Universitat.

Què fem del caldo? Què en penseu de tot açò?

Salut i Universitat (pública, per descomptat)

5 comentaris:

Valldalbaidí ha dit...

Ja fa amys que vaig cursar estudis a la UV-Estudi General. Per tant, estic un poquet allunyat de la realitat "estudiantil i bolonyesa". Però sí que tinc clar que, pel que he pogut llegir i algú/na m'ha explicat, "lo" de Bolonya fa mala olor...

Anònim ha dit...

jo vaig veure a tve1 que deien que els preus pujarien i no haurà capacitat de reacció per les institucions per pagar beques com fan a Anglaterra, on és a l'abast de tothom estudiar.

Sole ha dit...

la veritat és que hi ha poca informació, i com tu dius, la que hi ha pareix que es limita a dir que no, però no a definir que seria millor (jo mateixa la primera)

a mi m'agafarà el canvi de plà segurament, la qual cosa suposa una adaptació al nou pla en la que segurament perdré temps i diners...els canvis sempre porten estes coses...

saludet

Iris ha dit...

jo del plà de bolonya, apart de la privatització que pretenen també tenia entés que per a les filologies haurà una unificació, ja no haurà filologia catalana, haura filologia hispànica, i tu doncs t'especialitzes en catalana. Després, filosofia desapareix, i l'assistència a les classes serà més rellevant que com és ara.
La única ventaja que he sentit dir, es que tindràs la ventaja de viatjar per europa i execir la teua formació en altres països, que pel que es veu ara no es pot fer això...

Jo pel que sé em pareix més roï que bó, perquè per moltes coses bones que tinga jo pense que les universitats no es van crear amb un objectiu lucratiu, i jo no tinc el perque de pagar. La veritat m'haurien de pagar ( ens haurien) per estudiar, que no s'han plantejat que el estudiar es costós( per molta intenció que li poses i per molt que t'agrade) i el benefici s'obté en conjunt! Vullc dir, si jo vuic fer medicina beneficie a la societat aportant un metge més( que falta en fan), i així el que conseguixen es que no pugues alcançar ni el teu objectiu ni ells tindre una estabilitat, perquè tot el que falte s'haurà de dur de l'estranger o putejar-nos i queixar-nos de la falta.
Jo espere que no em pille, ja que comense aquest any! Però seguixc fent vagues, perquè la veritat es que no hi ha dret.

Morning Star ha dit...

La falta d'informació i l'excés de desinformació són dos coses que han acompanyat molt tot este procés d'adaptació a l'Espai Eurpeu d'Educació Superior (Bolonya per a ser curt).
En general crec que tot es deu a que, encara que açó del Pla de Bolonya va rodant des de vora deu anys, estem ara volent fer-ho tot a presses i carreres. Aixó ha fet que qui ha de donar la informació, o no ho haja fet o haja sigut parcial; i per altra banda, també ha fet que qui no tenia eixa informació l'haja "adaptada" al seus interessos.
Jo personalment he assistit a alguna xarrada i he llegit algunes coses i, per exemple, aixó de la mercantilització no tinc clar d'on ve: els que parlen d'ella no aporten bons arguments i els que suposadament la neguen, més bé callen.
En fi, jo en el fons trobe que este canvi pot ser una oportunitat per a millorar la Universitat i espere que així siga.