A
vegades hom té la sensació d'estar immers en una història de
comiats indefugibles, estretament lligats a l'ocàs d'una teòrica
joventut i a l'inici de la transmissió oral de les contarelles
pròpies. Quan el passat divendres 20 d'octubre vaig arribar tard al
Festival de Benvinguda de la Universitat de València tot just havent
actuat Txarango,
tothom parlava del concert amb adjectius meravellosos, tendres i de
positivitat. A mi però, el que em va colpir de primeres va ser
l'observació impactant de la gentada. Un semicercle de la Plaça de
Bous de València ple a vessar de persones diverses, a les graderies
o a l'arena, esperava impacient la que seria la darrera actuació
d'Aspencat a València. Crec que havia perdut el costum sa d'anar a
concerts del rotllo, però aquella imatge de la massa em va aborronar
fins l'extrem de conduir-me cap als dominis clarobscurs de la
memòria.
A
mitjan 2007, amb l'energia conscienciada de la tot just encetada
vintena, alguns amics i jo vam tenir la sort d'acudir a un concert
aleshores modest que ara, deu anys després, ompliria recintes,
xarxes socials i somnis compartits d'adolescència. Aquella
meravellosa gent de l'Empelt de Callosa —sempre
avançats, incansables i compromesos—
va organitzar un
autobús per tal d'assistir al l'Aplec per la Terra Arrels 2007 de
Xàbia. Per a un jove encara neòfit, com ara jo, el cartell era de
traca. Obrint Pas, el grup de referència que en aquells anys ja
s'havia erigit com a símbol totèmic i l'alma
mater musical de tota
una generació de valencians. La Gossa Sorda, conjunt que jugava en
casa i que a base de melodies i lletres punyents estava
consolidant-se amb força en els incipients circuits de música en
valencià i les consciències juvenils. Als rètols del concert,
altres tres grups que no havia escoltat mai: Pinka, Insershow i
Aspencat.
Amb
la motivació ferma i resistent dels incompresos —anys
de majories lapidàries, cosmovisió general institucionalitzada i
procliu a la megalomania, al progrés meteòric, a l'urbanisme
salvatge, a les fòbies i prejudicis inherents al supremacisme—,
vam enfilar el camí cap al festival amb banderes i samarretes
heterogènies, amenitzats per dolçaina i tabalet, flaires naturals i
els viatges amunt i avall d'una botella que contenia falsa mentira:
oxímoron metafòric que atribuïsc a la mescla de cafè-licor amb
Fanta de llima.
Ja
a Xàbia tota la colla vam gaudir d'una de les tantes nits màgiques
de la música en valencià, que aleshores encara romania situada als
terrenys totalment reivindicatius i familiars, on quasi tothom era
conegut o saludat. Aquest sentiment és l'enyor natural dels anys de
resistència compensat per la satisfacció d'haver assolit entre
tantes i tants l'Ítaca de la normalitat. En un moment de la nit va
arribar el torn d'Aspencat, una quadrilla de Xaló que em va captivar
amb aquells ritmes ska de la terra i el reggae més moll d'aquella
iniciàtica maqueta anomenada “La
festa està servida”.
Com
que fa deu anys també solia estar assedegat, vaig fer un parèntesi
en mig d'aquell concert per tal d'aproximar-me a la barra. Mentre
esperava a què em cobraren el meu burret, allà, tot just al costat
meu hi havia un tipus gran, festeret, dolçainer i callosí a qui
només coneixia de vista. Amb l'avinentesa de la tardança —recorde
amb remordiment que ningú ens va dir a cap dels dos el què costaven
aquells refrescs— vam començar a parlar d'una manera divertida i
abrandada, sent aquella conversa l'origen d'una envejable amistat i
milers d'experiències compartides amb els grups Gatxull i Komfusió.
El bo de Llauís, sempre feliç i senzill. Si la justícia fóra un
concepte poètic just que posara l'accent en els herois anònims i
quotidians, a Llau li haurien de retre algun premi o cançó, o
batejar amb el seu nom algun festival important pel seu compromís i
la seua omnipresència. En aquells anys de minories i estigmes, era
posseïdor orgullós de qualsevol maqueta i no hi havia concert de
música en valencià —ben lluny o ben a prop— on no te'l trobares
tot just davant del tècnic i la taula de sons.
Finalitzat
aquell concert i havent-me corprès aquella actuació em vaig arrimar
a la paradeta d'Aspencat per tal de dotorejar i
veure si em firava amb alguna cosa del merchandising.
He recordat durant molts anys de concerts amb Komfusió (fins i tot
compartint cartell amb Aspencat en un parell d'ocasions) aquell
moment amb molta tendresa. Un succeït que no fa més que il·lustrar
la proximitat i germanor pura que es respirava als primers concerts
del rotllo. Abans que poguera analitzar els productes o fer qualsevol
procés de selecció, quatre o cinc membres del grup van eixir
predisposats a preguntar-me el nom i vendre'm un pack
de la seua maqueta i la samarreta del grup, atrevint-se a opinar
quina era la talla que millor li parava a l'Agustí. Maleïsc a
aquell que em va recomanar la L, perquè els anys també porten la
penitència dels quilos adjunta. Amb aquell abordatge sobtat, em vaig
adonar que no tenia prou diners per satisfer les tàctiques de mercat
d'aquells joves a qui els podia la il·lusió i l'energia dels qui
comencen. Vaig
haver d'anar doncs al caixer d'una CAM pròxima per tal de traure
diners i adquirir el CD i la samarreta que conserve com a relíquia,
perquè amb aquesta panxa fer ús d'ella seria desgraciar-la.
Han
passat anys, molts anys. Han passat moltes coses. Mentre el passat 20
d'octubre observava les llanternes dels mòbils de les grades fent
una mena de contrapunt lumínic o m'arriscava pegant colzades al bell
mig d'algun pogo
—que
no estem en l'edat— repassava a mode de diapositives tendres
aquestes imatges d'una joventut que va exhaurint-se a base de canvis
i comiats indesitjables.
Aspencat
va omplir la plaça de Bous de València per dir adéu. Llauís acaba
de ser pare d'Arnau. I jo comence a tenir símptomes de trellat i
coneixement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada